De komende jaren zal het aandeel in de online non-food retail sterk toenemen. In Nederland zijn er verschillende platformen die een belangrijk aandeel hebben in de online non-food retail, denk hierbij aan Bol.com, Wehkamp of Zalando. In ander landen is dat vaak niet het geval. Daar is een groot aandeel van de online non-food retail in handen van grote platforms zoal Alibaba of Amazon. Albiba domineert veelal de Chinese markt, Amazon heeft weer een groot aandeel in de Verenigde Staten en ook in de Europese markt.

De verwachtingen van ING Economisch Bureau zijn dat over een aantal jaar dit in Nederland ook het geval is. Zij publiceerde een onderzoek naar de ‘nieuwe strijd’ van de online non-food retail. Het kan zijn dat lokale retailers hierdoor onder druk komen te staan en online retailers een groot deel van de markt zullen overnemen.

Veel consumenten vinden dat online winkelen de laatste jaren aantrekkelijker is geworden. Voornamelijk het gemak en het grote assortiment wordt genoemd als een belangrijke reden om online te winkelen. Consumenten geven aan dat ze zich graag willen binden aan één platform, wanneer het vertrouwen in het platform aanwezig is. Consumenten kopen niet altijd hun product bij het goedkoopste platform, maar eerder bij een vertrouwde webshop.